2025. augusztus 13.

E pénztárgép bevezetése 2025. július 1-től

E-pénztárgép 2025. július 1-től üzemeltethető, de nem kötelező, az online pénztárgép továbbra is üzembe helyezhető és használható.

Csak olyan e-pénztárgép helyezhető üzembe és használható, ami érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkezik. Az e-pénztárgépek forgalmazását a NAV engedélyezi. Az e-pénztárgép elektronikus nyugta és egyszerűsített adattartalmú számla kibocsátására alkalmas az online pénztárgéptől eltérő, engedélyezett műszaki megoldás. (Áfa tv. 259. § 6/C.) Az e-pénztárgépnek két típusa van: <>a hardveralapú e-pénztárgép és felhőalapú epénztárgép.

Amennyiben online pénztárgép használatára köteles tevékenységet folytat, akkor ehhez a tevékenységhez csak online pénztárgépet vagy hardveralapú e-pénztárgépet használhat.

2028. július 1-től kötelező átállás

2025. július 1-től folyamatos átállás az online pénztárgépekről az e-pénztárgépekre. A jogszabály szerint az online pénztárgép használatára kötelezetteknek 2028. július 1-től kell átállni a hardveralapú e-pénztárgép használatára.

Felhőalapú pénztárgépet olyan vállalkozó üzemeltethet, aki nem köteles online pénztárgép használatára. A felhőalapú e-pénztárgép bármilyen mobileszközre, például mobiltelefonra, tabletre telepíthető, amelyen az adott e-pénztárgép-alkalmazás operációs rendszerének (Android vagy iOS) támogatott verziója fut.

Kézi nyugták használata esetén 2026. szeptember 1-től kötelező adatszolgáltatás

Kézi nyugtákról és számítógéppel ellátott nyugtákról jelenleg nem kell adatot szolgáltatni. 2026. szeptember 1-től lép hatályba az általános nyugtaadat-szolgáltatási kötelezettség. Ez azt jelenti, hogy a kézi nyugták és a számítógéppel előállított nyugták adatairól 3 naptári napon belül, napi szinten összesítve, adómértékek szerinti bontásban kell majd adatot szolgáltatni a NAV által erre a célra biztosított elektronikus felületen.

E pénztárgép regisztrációja

Az e-pénztárgépet a KOBAK-portálon kell regisztrálni (üzembehelyezési kódot kérni), és a változásokat is itt kell bejelenteni.

E pénztárgép meghibásodása esetén

Ha az e-pénztárgép meghibásodik vagy áramszünet van, az e-pénztárgép megjavításáig vagy új e-pénztárgép üzembe helyezéséig, de legfeljebb a meghibásodás napjától számított tizenötödik napig, továbbá az áramszünet idején, nyomtatványon lehet nyugtát kibocsátani.

Internetkapcsolat hiánya esetén

A felhőalapú e-pénztárgép üzemszerű használatához internetkapcsolat kell, enélkül nem állítható ki vele sem e-nyugta, sem papíralapú másolat az e-nyugtáról. A felhőalapú e-pénztárgép tehát nem használható bizonylatkiállításra, ha nincs internetkapcsolat.

A hardveralapú e-pénztárgép alkalmas az offline működésre, vagyis a mobilhálózat elérhetetlensége esetén, adatkapcsolat hiányában is állítható ki vele bizonylat. Az offline működés során kiállított bizonylatokat a hardveralapú epénztárgép adóügyi egysége tárolja, és az adatkapcsolat helyreálltakor haladéktalanul beküldi a nyugtatárba. Az offline működés időtartama nem haladhatja meg a 72 órát.

Mozgóboltban vagy mozgó szolgáltatóhelyen kizárólag helymeghatározásra alkalmas epénztárgép helyezhető üzembe. Helymeghatározásra az a speciális hardveralapú epénztárgép alkalmas, aminek forgalmazását ilyenként engedélyezte az engedélyező hatóság és ez az információ (speciális jelleg) a forgalmazási engedélyek nyilvántartásában is megtalálható. Felhőalapú e-pénztárgép mozgóboltban vagy mozgó szolgáltatóhelyen nem használható.

E Nyugta

Az e-nyugta az e-pénztárgéppel kiállított nyugta. Az e-nyugta mindig elektronikus formátumú, papíralapon nem állítható ki, de a vevő kérésére az e-nyugtáról papíralapú másolatot kell kinyomtatni.

A nyugtatár lehetővé teszi az e-pénztárgéppel kiállított e-nyugták és számlák hozzáférhetővé tételét a vásárlónak, illetve gondoskodik ezek megőrzéséról. Az epénztárgépek a kiállított elektronikus bizonylatokat, mint például az e-nyugtát, a nyugtatárba küldik be, és a vevő a nyugtatárból tudja azokat letölteni.

A vevői alkalmazás egy olyan mobilapplikáció, amely a vevő számára - mobiltelefonján vagy tabletjén - elérhetővé teszi az e-pénztárgéppel kibocsátott e-nyugtát és számlát, illetve biztosítja számára az adatok megismerésének és feldolgozásának a lehetőségét.

Papír alapú másolat

Papír alapú másolatot akkor kötelező nyomtatni, ha a vevő kifejezetten kéri. Ilyenkor nem elég kinyomtatni a másolatot, azt át is kell adni a vevőnek.

Nyugta és számla adatszolgáltatás ( Áfa törvény 11. sz melléklet)

Adatszolgáltatás az e-pénztárgéppel kiállított bizonylatokról Az adóalany az e-nyugták és az e-pénztárgéppel kiállított nyugtával egy tekintet alá eső okiratok, számlák és számlával egy tekintet alá eső okiratok e törvény szerint kötelező adatairól, azok kiállításával egyidejűleg, jogszabály szerint rendszeresen adatot szolgáltat az adó- és vámhatóság részére.



Vissza